THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, January 28, 2010

Menghadapi Perpisahan....

1) Terima kenyataan. Sbg manusia kita pasti bertemu dan berpisah. Kita rasa sungguh bahagia dgn pertemuan. Tetapi apabila menghadapi perpisahan, kita rasa sungguh sedih. Apabila berpisah dgn kekasih kita, sebaik-baiknya kita menerima kenyataan bahawa kita sudah tidak ada jodoh dgnnya. Mungkin kita susah menerima kenyataan bahawa kita sudah berpisah, tetapi kita perlu menerima hakikat ini dgn tabah.

2) Harapan menggunung tinggi. Biasanya yg ditinggalkan meletakkan harapan yg tinggi supaya dia kembali. harapan sebegini membuatkan langkah pertama susah dilaksanakan. Kita juga rasa lebih terkongkong dgn masa silam. Jadi, lebih baik kita menerima hakikat yang dia tidak akan kembali.

3) Fikirkan bahawa dia sudah menjadi milik org lain. Kita mungkin terserempak dgn dia bersama kekasih barunya. Apa yg perlu kita lakukan adalah cuba berkata pada diri, "oh sekatang dia sudah bahagia. dia bukan milikku lagi. aku tak perlu ingatkan dia lagi.

4) Kosongkan fikiran. Apabila mengalami perpisahan, perkara yg merungsingkan kepala adalah bagaimana hendak meneruskan hidup tanpa dia di sisi. cuba kosongkan kepala anda.

5) Buang memori lalu.

0 comments: